Saturday, January 15, 2011

Pepatah Melayu Ada Mengatakan...

Hai adik-adik, akak-akak, abang-abang, pakcik-pakcik, makcik-makcik, atok, nenek dah semua lah yang baca blog aku. Yang tak baca pulak, nyahhh korang dari sini! Ngahahaha. Takpe, taknak baca takpe takpe. Lain orang lain cara.

Pepatah melayu lama kita ada yang dah tak boleh pakai sekarang ni. Jadi untuk ianya terus dapat digunakan, maka harus kena modified sikit mengikut keperluan semasa. Berikut adalah antara pepatah yang telah diubah suai mengikut zaman sekarang.

Pepatah melayu ada mengatakan...

1.Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kereta pun boleh undur,terlajak kapal terbang terpaksa ambil flight lain sebab k/terbang tiada gear reverse.

2.Bersatu kita teguh, bercerai kita kahwin lain.

3.Sudahlah jatuh ditimpa tangga, tercium pulak tahi ayam, terantuk pulak pasu bunga, kepala tercucuk pulak duri bunga, kaki terpijak pulak belahan pasu bunga... ishk seksa...seksa....

4.Alang-alang mandi biar guna sabun & syampoo.

5.Harimau mati meninggalkan belang, isteri mati meninggalkan gelang, suami mati meninggalkan hutang.

6.Sebab pulut santan binasa sebab mulut tak pasal-pasal kena saman malu berjuta-juta...

7.Biar putih tulang jangan kuning gigi.(gosok jangan tak gosok)

8.Kalau tiada angin masakan pokok bergoyang kecuali kalau ada beruk atas pokok tu.

9.Malang tak berbau tapi kentut yg berbau tu..uikss..hanya tuhan yg tahu..

10.Biar mati bini jangan mati anak.(boleh kahwin lagi...)

11.Makan hati berulamkan jantung pisang, kena pulak paru-paru masak kicap, tali perut goreng pedas, ginjal masak merah.

12.Alang-alang menyeluk perkasam biar sampai ketiak masam

13.Biar korek hidung jangan korek tabung

14.Berakit-rakit ke hulu,kalau nak ke hilir naik sajalah bot.

15.Sayangkan anak tangan-tangankan sayangkan isteri kahwin lagi satu.

16.Kalau padi katakan padi, tidak aku ternanti-nanti, kalau sudi katakan sudi, kalau tak sudi bukan kau sorang dalam dunia ni.....boleh blahlah....

17.Harapkan pagar, padi pulak yang makan pagar...

18.Kera dihutan disusukan anak dirumah mati takde duit nak beli susu lembu.

19.Tempat jatuh lagikan dikenang inikan pula tempat bercinta.

20.Hujan emas dinegeri orang, hujan batu dinegeri sendiri, kalau macam tu lebih baik tak payah hujan.

21.Biar lambat asalkan tak kena speed trap.

22.Kalau tiada rotan, pelempang pun jadilah....

23.Habis madu sepah tu jangan dibuang merata-rata.

24.Carik-carik bulu ayam lama-lama jadi bulu tangkis badminton

25.Air dicincang takkan boleh dibuat lauk kenduri.

26.Kerbau dipegang pada tali, manusia jangan dipegang sebarangan silap-silap kena lempang

27.Pinggan tak retak nasi tak dingin, kalau orang tak hendak tandanya kita tak cantik

28.Jinak-jinak siburung merpati, hendak dipegang tak dapat...klau susah tembak ajelah..

29.Takkan lari gunung dikejar, Tapi pasti gunung takkan datang kalau setakat dok tunggu aje...

30.Rambut sama hitam, kutu lain-lain. (kat kepala masing-masinglah)

31.Patah tumbuh, hilang reportlah polis.

32.Lembu punya susu, Ducth-Lady dapat nama.

33.Ditelan mati mak diluah tak keluar-keluar.

34.Berapa berat mata memandang, berat lagi klau angkat beras seguni...

35.Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya tak masuk Sukan Olimpik jugak.

36.Kalau ada jarum yang patah jangan disimpan di dalam peti, buang ajelah beli jarum yang baru.

37.Kalau ada sumur diladang, boleh hamba menumpang mandi, kalau ada umur yang panjang, bolehlah kita kahwin lari.......

38.Bunga bukannya sekuntum, kumbang pakai BMW pun bukan seekor....

39.Kajang Pak Malau Kajang berlipat, Kajang hamba dah jadi satey Kajang

40.Kalau kail panjang sejengkal, pancing ajelah dalam equarium.

41.Kalau takut dilambung ombak buatlah rumah jauh-jauh sikit dari pantai.

42.Pecah kaca pecah gelas, kalau dah pecah tu tak reti-reti nak ganti ke...

43.Ditelan pahit, dibuang macam mana nak baik demam(bab makan ubat ni)

44.rezki jgn ditolak,awek kena lah cari..

45.bagai pinang dilenyek bulldozer (bagi yg tak secocok)

p/s: rosak,rosak.hehe

Friday, January 14, 2011

Manusia Bangsat

Seorang gadis berusia awal 20an menemui seorang doktor pakar jiwa.

"Doktor, saya rasa teramat marah yg sangat-sangat dgn boyfreind saya hinggakan saya memanggilnya manusia bang_sat.
Ada kalanya saya rasa ianya keterlaluan, dan ada kalanya pula saya rasa sememangnya patut saya memanggil dia macamtu.."

"Hmm.. panggilan itu sememangnya satu kejian &hinaan yg agak melampau untuk seseorang.. tapi, mungkin kamu ada sebab
tersendiri sehingga memangilnya sedemikian. Ceritakan & luahkanlah kpd saya agar saya dapat membantu.."

"Ya memang ada.. pd satu malam kami berduaan di tepi pantai dalam kereta. Dia pegang tangan saya."

"Dia pegang tangan kamu macam ni ke?"

"Ya. Macam yg doktor buat nilah caranya"

"Kalau hanya sebab ini, tidak sepatutnya dia dipanggil bang_sat. Itu tandanya dia tidak mahu berengang dgn kamu..."

"Kemudian dia merapatkan badannya kepada saya dan memeluk bahu saya..."

"Dia buat macam ni ke?"

"Ya. Macam ni lah dia peluk saya doktor.."

"Itu bukan bangsaat, itu tandanya dia mahu sentiasa berdamping dgn kamu."

"Kemudian dia cium saya.."

"Dia cium kamu macam ni ke?"

"Ya. Ciumannya sama seperti yg doktor buat."

"Kalau sekadar ciuman seperti ini, masih belum boleh dipanggil bang_sat.Itu tandanya dia sayangkan kamu."

"Kemudia dia memasukkan tangannya kedalam baju aya & meraba2 buah dada saya doktor.."

"Dia buat macam ni ke?"

"Ya.Macam doktor buat inilah cara dia emperlakukannya.."

"Itu bukan bang_sat, itu tandanya dia mahu mmbelai diri kamu.."

"Kemudian dia menanggalkan kesemua pakaian saya satu persatu.."

"Adakah kamu membantah tindakannya?"

"Tidak. malah saya merelakannya sebab saya sayangkan dia.."

"Dia tanggalkan pakaian kamu macam ni ker?"

"Ya. Sampai saya berbogel sepenuhnya macam sekarang ni doktor..."

"Itu masih belum patut dipanggil bang_sat kerana apa yg dia buat sebab nak mengenali diri kamu sepenuhnya"

"Kemudian dia mencumbui saya lalu mengadakanhubungan seksual sepenuhnya dgn saya..."

.....
...
.....
...

.....
...



"Dia buat macam yg kita buat tadi ker?"

"Ya. Memang itulah yg kami lakukan ketika itu"

"Itu juga masih belum boleh dipanggil bang_sat. Itu tandanya dia memerlukan kamu."

"Kemudian dia memberitahu saya yg dia sebenarnya ada AIDS"

"CHESSSS!!!!! MANUSIA BANGSAAAATTTTT!!!!!"

Semua pekerja klinik terkejut dgn jeritan doktor pakar jiwa itu..

p/s:Jgn suka ambil kesempatan...:)